Stadin ammattiopiston ryhmä opintomatkalla Kiinassa

Stadin ammattiopiston ryhmä tutustui kiinalaiseen kumppanikouluunsa ja kiinalaiseen kulttuuriin 30.3.─12.4.2014. Opintomatkalle osallistui kuusi opiskelijaa ja kaksi opettajaa sähkö- ja automaatiotekniikan alalta sekä kone- ja metallialalta. Opettajat Sari Vilén ja Elina Lehtikangas kertovat matkasta.

Pekingissä kumppanikoulunamme on suuri monialainen oppilaitos, Beijing Polytechnic, jossa opiskelijoita on 17 000 opiskelijaa ja opettajia 1000. Oppilaitoksemme on tehnyt yhteistyötä oppilaitoksen kanssa vuodesta 2006.

Perillä meille järjestettiin näyttävä vastaanotto, jossa jokainen opiskelijakin pääsi istumaan vastaanottoseremoniaan valmiiksi nimillä varustetuille paikoille. Samalla meille kerrottiin koko kaksiviikkoisen matkan tarkkaan suunniteltu matkaohjelma.

Olli ja Jussi Kiinan muurilla.

Olli ja Jussi Kiinan muurilla.

Ensimmäinen viikko reissusta vietettiin oppilaitoksen sähköosastolla. Siellä harjoiteltiin muun muassa pneumaattisia kytkentöjä, tietokoneohjatun mikrosiruohjelman käyttöä sekä mekaanisia kytkentöjä (PLC-)logiikasta komponentteihin. Mielenkiintoista oli myös opiskella tehtaan automaatioprosessia alusta loppuun asti kahden pienoismallitehtaan avulla. Vaativin sähkötekniikan työ opiskelijoillemme taisi olla teollisuusrobottien ohjelmointi tietokoneiden avulla.

Väliviikonloppuna isäntämme vierailuttivat meidät perinteisissä kohteissa: Taivaallisen rauhan aukiolla, Kielletyssä kaupungissa, Keisarin kesäpalatsissa ja  Kiinan muurilla. Kiinan historia avautui aivan uusiin ulottuvuuksiinsa näiden ainutlaatuisten historiallisten nähtävyyksien äärellä.

Toisen viikon ohjelma rakennettiin kumppanikoulun metalliosastolle. Siellä opiskelijamme pääsivät ohjelmoimaan noin 375 000 euron arvoista laserleikkauskonetta siten, että koneen avulla valmistettiin metalliset korut, jotka oli varustettu kiinalaisten horoskooppien kuvilla ja omistajien nimellä.  Osa opiskelijoista suunnitteli itse korulogonsa ja sitten kyseinen vesijäähdytteinen kone laitettiin leikkaamaan nämä logot.

Toisena isona projektina metalliosastolla opiskelijamme pääsivät kokoamaan alusta asti robottikoiraa, joka haukkui, heilutti häntäänsä ja käveli ääni-, magneetti- ja valosignaalien käskemänä. Nämä koirat opiskelijamme saivat myös pakata mukaansa matkatuliaisikseen.

Kumppanikoulussamme huikea määrä uusia koneita 

Kumppanikoulumme laitekanta oli uutta ja monipuolista. Koulu tekee komponentteja muun muassa Mercedes Benzille.  Koneiden uutuus ja huikea määrä selittyi sponsoriyritysten rahoituksella. Suuri osa sähköosaston konekannasta oli saksalaista: Siemensiä ja Boschia.

Koulutus keskittyy edelleen sarjatuotantotyöntekijöiden kouluttamiseen, mikä on ratkaiseva ero maidemme koulutuksessa. Suomalainen koulutus saikin kiitosta sekä kone- ja metallipuolen apulaisrehtorilta että heidän Suomessa olleilta opiskelijoiltaan. Täkäläistä koulutusta kiitettiin vapaammasta, omaehtoisesta ja luovemmasta opetuksesta.

Koulun autokanta huikaisi. Koordinaattorimme kertoi, että koulun käytössä on kolmisenkymmentä erikokoista bussia ja jokaisella koulun seitsemällä johtajalla on oma edustusauto. Oppilaiden ja henkilökunnan käytössä olevat urheilutilat saivat länsimaalaiset haukkomaan henkeään: kahdeksan hehtaarin kampuksella – jossa siis toimi seitsemän yhteen fuusioitunutta oppilaitosta – oli iso pingispöytiä täynnä oleva halli, useita sulkapallokenttiä, kuntosaleja, koripallokenttiä, uima-allas ja jopa oma oikean kokoinen urheilukenttä katsomoineen ja tekonurmijalkapallokenttä.  Kiina vetää selkeästi pidemmän korren suurine opetustiloineen ja urheilu- ja vapaa-ajan mahdollisuuksineen maidemme välisessä kisassa.

Opiskelijamme hyvin motivoituneita

Opiskelijamme olivat motivoituneita ja matkan aikana huomasi selkeän oman arvon tunteen ja ammatillisen ylpeyden kasvun.  Aasian vieraanvaraisuutta arvostettiin ja opiskelijamme  olivat otettuja koulun johdon antamasta huomiosta, ilmoitustaulujen tervetulotoivotuksista ja saamistaan pienistä lahjoista. Toisaalta he myös huomasivat, mitä tarkoittaa suomalainen vapaus ja miten se vaikuttaa vastuunottoon.

Yksi meistä matkalaista oli Zhibin Diao, Kantonin Kiinasta kotoisin oleva opiskelijamme. Zhibin Diao opiskelee Stadin ammattiopistossa sähköautomaatioasentajaksi. Hänen kielitaitonsa ja Kiinan kulttuurin tuntemuksensa oli meille suureksi avuksi ja helpotti myös isäntiemme toimintaa oppitunneilla. Zhibin Diaon kohtelias ja diplomaattinen asenne riisui kaikkien ennakkoluulot ja silotti harvat hämmentävät tilanteet.

Virallinen ryhmäkuva.

Kaksi kumppanikoulumme opettajaa on opiskellut Euroopassa: kansainvälisyyskoordinaattori Englannissa ja sähköosaston osastonjohtaja Saksassa. Heidän opettamistavoissaan oli helposti havaittavassa eurooppalaista tapaa opettaa. Heillä oli interaktiivinen ote opiskelijoihin ja kannustava ote vääriinkin vastauksiin. Kiinalaiset opiskelijat olivat selkeästi rohkeampia ja aktiivisempia näillä tunneilla. Muutoin kiinalaiset opiskelijat olivat erittäin ujoja ja monille heistä kontaktin otto oli äärimmäisen vaikeaa. Meille kerrottiin tämän johtuvan siitä, että ankarien opettajien tunneilla he pelkäävät tekevänsä virheitä.

Suomalaisten osaamista arvostettiin

Kiinalaisten ystävällisyys, ahkeruus ja iloisuus jäivät päällimmäisenä mieleen tästä opiskelumatkasta. Ei voi jättää mainitsematta, että kiinan kielen kanssa on tehty läpimurto – kiitos Googlen kääntäjän! Monissa palveluita tarjoavissa liikkeissä työntekijät keskustelivat sujuvasti kanssamme kännyköiden Google-kääntäjän avulla.

Suomalaisten osaamista arvostivat sekä koulun johto, opettajat että opiskelijat. Tämä mairitteli, sillä muut heidän yhteistyökumppaninsa olivat Saksa, Itävalta, Italia ja Etelä Korea. Kumppanikoulussamme vierailee vuosittain yhteensä noin sata ulkomaista opettajaa ja opiskelijaa.

Beijing Polytechnic haluaisi lisätä ensi sopimuskaudella tämän projektin yhteistyöaloihin myös autoalan. Heillä on iso auto-osasto, jossa koulutetaan asiantuntijoita auton valmistukseen, vikojen diagnostisoimiseen ja korjaamiseen sekä ajoneuvojen myyntiin. Myös autourheilulla oli vahva asema koulussa ja siellä oli oma opiskelijoista koottu Formulatiimikin.

Kiinassa seurataan, ketkä ovat osaavia ja edistyksellisiä. Voimme siis olla ylpeitä osaamisestamme, koska he haluavat edelleen jatkaa yhteistyötä kanssamme.

Kansainväliset vaihdot tukevat opiskelua: Opiskelijoilla ammatillinen kasvuprosessi menee harppauksella eteenpäin, pienellä panoksella. Opiskelijoiden arvostus osaamiseensa ja kotimaan koulutukseen nousee uudelle tasolle. Kansainvälistymisen arvon tiedostaminen etenee heidän kauttaan muille opiskelijoille. Näin vaihdon tavoitteet saavutetaan moninkertaisesti.

Stadin ammattiopiston lehtorit
Sari Vilén ja Elina Lehtikangas

 

 

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.