Virtuaalitodellisuutta on kokeiltu opetuskäytössä Vuosaaren peruskoulussa

Kuvittele matkaavasi ajassa ja paikoissa, jotka tuntuvat täysin todellisilta, vaikka kaikki on luotu tietokonegrafiikoin. Voit seikkailla galakseissa tutkien planeettoja ja leikkiä niillä kuin palloilla liikuntatunnilla, vaipua merenpohjaan uiden uskomattomien otusten joukossa, piirtää ilmaan kolmiulotteisesti mitä moninaisimpia kuvioita tai matkata virtuaalisesti pitkin maailmaa kaupunkeja ja nähtävyyksiä katsellen poistumatta tietokoneesi ääreltä. Tätä ovat digitaaliset virtuaaliympäristöt jo nyt. Koko ryhmän koettavaksi soveltuvat virtuaaliympäristöt ovat vielä kustannustensa vuoksi koulujen ulottumattomissa, mutta yksittäisten laitteidenkin avulla voidaan kuitenkin saavuttaa paljon aidosti uusia oppimiskokonaisuuksia. Hankerahoituksen kautta saatujen laitteistojen ja teknisen kehityksen myötä meille avautui mahdollisuus lähteä kokeilemaan ja kehittämään virtuaalitodellisuuden opetuskäyttöä Vuosaaren peruskoulussa.

Mikä virtuaalitodellisuus siis on?

Virtuaalitodellisuus koostuu monesta eri osakäsitteestä, eikä selkeää rajanvetoa voi aina tehdä. Yläkäsite virtuaalinen todellisuus (VR) mielletään koko näkökentän peittävänä tietoteknisesti tuotettuna sisältönä. Opetuskäytössä hyödyllistä on myös tutustua lisätyn todellisuuden (AR = Augmented Reality) mahdollisuuksiin, jota olemme koulullamme hyödyntäneet Arilyn-alustan kanssa luoden reaalimaailman tuotokseen mobiililaitteella avautuvaa digitaalista sisältöä. Näin päästää sekoitettuun todellisuuteen (MR = Mixed Reality), jossa yhdistellään luontevasti eri elementtejä.

Käytännön sovellusten kautta asian ymmärtää helpommin: otetaan joulukortti. Ihan tavallinen pahvinen A5-kokoinen talviaiheinen kuva, jonka oppilaat ovat valmistaneet. Tähän kuvaan yhdistetään AR-sovelluksella jokin digitaalinen sisältö, kuten koulumme joulukortissa medialinjaluokkalaisten tuottama esitys. Green screen -seinää vasten videokuvattu esitys saadaan leikattua ohjelmallisesti irti ja siirrettyä aukeamaan valitusta joulukorttikuvasta, kun se katsotaan mobiililaitteen sovelluksen läpi. Kuulostaa monimutkaiselta, mutta sitä se ei ole. Uutta ja ihmeellistä kyllä.

 

 

 

 

 

 

VR-laseilla matkalle digitaalisiin ulottuvuuksiin

Halvin ja helpoin tapa päästä kokemaan uusia ulottuvuuksia näkökentässään on ostaa yksinkertaiset mobiililaitteille tarkoitetut VR-lasit. Käyttö perustuu matkapuhelimiin tai pieniin tabletteihin, joissa on gyroskooppisensori eli asennontunnistin. Kännykälle ladataan sovellus tai sisältöä, jota katsellaan lasien läpi stereokuvana. Todella upeaan digitaaliseen kokemukseen tarvitaan tietokoneeseen kytketyt virtuaalilasit, jotka peittävät koko näkökentän, eikä mitään läpinäkyvyyttä todelliseen maailmaan synny. Sovelluksen äänet ohjataan käyttäjän mieleen kuulokkein, joka osaltaan lisää todentuntuisuutta. Laitteisto toimii lasien osalta langallisesti, jolloin käyttäjän liikkumista rajaa johdon pituus.

Sisältöjä palveluihin ja eri laitealustoille tuotetaan jatkuvasti, ovathan koulullemme ostetut HTC Vive -lasitkin olleet markkinoilla vasta reilun puolisen vuotta. Suosituimpia sovelluksia ovat olleet Google Tilt Brush, Universe Sandbox2 ja Google Earth VR. Myös muuta ohjelmistotarjontaa julkaistaan yhä kiihtyvällä tahdilla, joiden avulla oppilaan voi viedä kiertokäynneillä maailman museoihin tai kokemaan ajastetun kuvauksen (timelapse) tietyssä ympäristössä.

Omaa MR-materiaalia voi helpoimmin tuottaa koko ympäristön kuvaavalla 360 asteen kameralla, joka tallentaa joko staattista kaksiulotteista kuvaa tai videokuvaa. Oppilas ottaa vaikkapa retkelle tai pidemmälle matkalleen kameran mukaan, kuvaa ympäristöään ja näyttää koko ryhmälle tuotoksensa mobiili-VR-laseilla. Kuvatun materiaalin voi upottaa esim. Facebook- tai Youtube-sovelluksiin, jolloin niitä voi katsella joka kuvakulmasta laitetta kääntelemällä. Opetusmateriaaliksi kuvat muuntuvat vaikkapa ThingLink-sovelluksella. Sillä tuodaan sisältöön interaktiivisia hotspot-pisteitä, joista avautuu uutta tietoa kyseisestä kohteesta.

Lisää aiheesta Vuosaaren peruskoulun Youtube-kanavalla:

Interaktiivinen 3D-piirustusohjelma virtuaalimaailmassa 
VR-lasit kännykälle 
Älykkäät ympäristöt – koodilla koulu haltuun -hankkeen verkkosivut

Jesse Jarva
teknisen työn opettaja
Vuosaaren peruskoulu

 

 

 

 

kuvat: Jesse Jarva
piirros: Satu Gozens

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.