Kohti joustavaa oppimisympäristöä

Ensi lukuvuonna peruskouluissa ja lukioissa otetaan käyttöön uudet opetussuunnitelmat. Niiden myötä perinteinen opetussuunta, jossa opettaja opettaa edessä, on muuttumassa. Yhä enemmän opetetaan mm. useissa samanaikaisesti toimivissa opetusryhmissä. Opetusta tukevat myös mobiilit tietotekniset välineet.

Tulevaisuudessa joustava oppimisympäristö voi olla joukko erikokoisia ja eri tavalla kalustettuja ja varustettuja tiloja. Työskentelemään hakeudutaan aina toiminnan mukaan tarkoituksenmukaisimpaan tilaan. Tämä voi toteutua myös olemassa olevissa tiloissa, jos toimintaa järjestetään uudelleen ja kalusteita käytetään luovasti.

Blogiin_Metsolan-aa_lev500

Liikettä aktivoivat istuimet käytössä, satulatuoli on lainattu opelta. Tableteille on lataus- ja säilytyspaikka oppilaslokerossa. Kuva: Jefunne Gimpel

Monikäyttöiset tilat ja muunneltavat kalusteet

Koulujen sisustussuunnittelu lähtee aina siitä, millaisia toimintoja tilassa on, ja miten niitä voi tukea parhaiten kalustejärjestelyillä. Erilaiset työskentelytavat ja -tilanteet vaihtelevat. Siksi on hyvä, jos luokkatilassa on mahdollista työskennellä toiminnan vaatimalla tavalla: yksin tai ryhmässä, lattialla tai liikkuen.

Kaikilla ei tarvitse samassakaan tilassa olla samanlaiset kalusteet, vaan luokassa voi olla erikorkuisia ja erilaisia kalusteita. Käyttäjien vaihtaessa paikkoja tulee luontevasti erilaisia työasentoja ja kohtaamisia. Seisomakorkuisen pöydän ääressä voi työskennellä seisoen tai istuen pöydän koosta riippuen yksin tai yhdessä. Lattialla voi työskennellä maaten lattiatyynyn päällä ja käyttää jakkaraa tai penkkiä kirjoitusalustana. Jos liike auttaa keskittymään, voi istua keinuvalla tai pyörivällä tuolilla. Kalusteiden rullat helpottavat paitsi siirtämistä, myös vähentävät melua. Työskentelyprosessissa on usein myös työrauhaa vaativia tehtäviä. Silloin voi hakeutua vaikka pöydän alle tai rajata tilaa siirrettävällä seinäkkeellä. Yksittäinen pöytä ja tuoli voi olla joillekin paras ratkaisu.

Seisomista ja työasennon vaihtamista suositellaan työikäisille, yhtä suositeltavaa se on lapsille ja nuorille.

Kaikissa koulun tiloissa voi oppia

Opettajat ja oppilaat työskentelevät erilaisissa oppimisympäristöissä ja yhteisissä työtiloissa. Kaikki koulun tilat ovat oppimista varten. Tiloja voi ottaa käyttöön joustavasti ja luovasti. Kun ruokasali on vapaana, on siellä tilaa samaan aikaan useammalle opetusryhmälle. Käytävillä olevia ikkunapenkkejä voi hyödyntää pöytätasona, tai jos ikkunalauta on syvä ja matala, siitä voi tehdä tyynyillä lukupaikan.

Vuosaaren Ala-asteen koulu

Portaita voi käyttää työskentelyyn monella tavalla. Kuva: Jefunne Gimpel

Portaita voi käyttää katsomona, istuintyyny antaa mukavuutta ja on helppo kuljettaa mukana.

Rullilla liikuteltavat ja eri tavoin ryhmiteltävät kalusteet mahdollistavat monenlaisen käytön ja tilan jakamisen. Tuolien ja pöytien pinottavuus tai kokoontaitettavuus antavat myös tarvittaessa vapaata lattiatilaa.

Jos ryhmäpöydässä on sähköinen korkeussäätö, voi työskentelyasentoa vaihtaa tarpeen ja työn mukaan seisten tai istuen. Mobiililaitteiden käytön myötä tarve suurille pöytäpinnoille pienenee, ja sitä kautta vapautuu lattiapintaa muuhun toimintaan.
Oppilaslaatikostot voivat olla paitsi laskutasoja havaintovälineille tai tarvikkeille, myös ryhmäpöytä, jonka ympärillä seistään.

Muunneltavuus edellyttää kalusteilta säätömahdollisuutta, jotta ergonomia tulee huomioiduksi. Jotta kiinteäkorkuisista pöydistä on helppo tehdä ryhmiä, on tuolin helppo korkeussäätö tarpeen. Kiinteä istuin taas voi tarvita pöytätasolta säätöä. Oppilaiden säilytyskalusteiden ja erityisesti reppujen säilyttäminen on ratkaistava, kun paikkoja vaihdetaan.
Paivi-Purhonen-_weblev450

Päivi Purhonen
Sisusarkkitehti
Helsingin opetusvirasto

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.