Helsingin kouluissa ei ole linjauksia korujen käytöstä

Sosiaalisessa mediassa kiertää virheellinen tieto, että helsinkiläiskoulun opettaja olisi kieltänyt oppilaalta leijonavaakunakaulakorun käytön.

Perjantaina 22. tammikuuta peruskoulun toisluokkalainen oppilas oli ryhmätöitä tehdessä käyttäytynyt häiritsevästi toista oppilasta kohtaan. Opettaja oli selvittänyt tilannetta oppilaan kanssa toisessa tilassa ja käynyt läpi sitä, mitä merkityksiä leijonavaakunalla voi olla. Opettaja ei ollut kieltänyt korun käyttöä.

Tapauksesta on lähetetty samana päivänä selvitys oppilaan huoltajalle.

Opettaja vastaa oman opetusryhmänsä turvallisuudesta. Helsingin kaupungin kouluissa puututaan kiusaamiseen ja epäasialliseen käytökseen, kuten opettaja tässä tilanteessa teki. Kaupungilla ei ole linjauksia oppilaiden korujen käytöstä tai vaatetuksesta.

Yhteinen vastaus kirjoitukseen tulleisiin kommentteihin ja kysymyksiin, 28.1.2016

Tämä yksittäistapaus on herättänyt paljon keskustelua ja kommentteja. Tapauksen pohjalta on yleistetty Helsingin koulujen käytäntöjä. Kaupungin kouluissa ei ole linjauksia korujen tai muidenkaan asusteiden käytöstä. Suomalaisen kulttuurin tuntemus ja vaaliminen sekä tutustuminen muihin kulttuureihin sisältyvät koulujen opetussuunnitelmiin.

Opettajan lähettämät Wilma-viestit ovat tulkinnanvaraisia. Hän ei ole todennut tarpeeksi selkeästi, ettei ole kieltänyt korun käyttöä. Asiaan on puututtu koulussa. Asiaa on myös selvitetty huoltajan ja opettajan kanssa.

 

Pienikuva1_VIC4536-Liisa-Pohjolainen

 

Liisa Pohjolainen
Opetustoimen johtaja

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

33 vastausta kohteessa Helsingin kouluissa ei ole linjauksia korujen käytöstä

  1. Kalle Anka sanoo:

    Meidän Santerilla on AngryBirds- riipus ja jos hän käyttäytyy häiritsevästi
    toista oppilasta kohtaan, niin keskustellaanko silloinkin mitä merkitystä vihasymbolilla voi olla?

  2. Tasapuolisuus sanoo:

    Kun te nyt olette kertoneet tuolle oppilaalle noista leijonavaakunan eri merkityksistä, joita sillä TEIDÄN mielestänne on, niin olettehan muistaneet kertoa huntua käyttäville lapsille siitä kuinka tuo huntu on alistamisen symboli?

  3. Joonas Ranta sanoo:

    Ainakin tämän uutisen mukaan opettaja piti Eemelin Leijona-korua sopimattomana kouluun: http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/359069-opettaja-kielsi-lapselta-leijonakorun-nyt-puhuu-lapsen-aiti

  4. aavee sanoo:

    Kuka oli käyttäytynyt häiritsevästi ja ketä kohtaan? Oliko riipusta kantanutta poikaa häiriköitä riipuksen takia ja opettaja oli “valistanut”, miten kiusaamiselta voi välttyä? Kylläpä oli harvinaisen löysä selitys oikein viraston johtajalta.

  5. maha54 sanoo:

    Pistäkääpä julkaisten se opettajan Wilma-viesti, niin nähdään, mitä opettaja viestinyt. Meiju J:llä tuskin mitään julkaisua vastaan.

  6. Tapani Pollari sanoo:

    Pois tuollaiset opettajat välittömästi.

    Olisin itsekkin ylpeä tuollaisesta korusta ja näyttäisin sitä muillekkin.

  7. Päivi sanoo:

    Mitä? Leijona on Suomen vaakunassa. On kunnia käyttää sitä.

  8. Päivi sanoo:

    Mitä? Suomen vaakunassa on leijona. On kunnia käyttää sitä.

  9. varpu vanhala sanoo:

    Opettaja on itse syyllistynyt rasismiin ja vastakkainasetteluun kantasuomalaisten ja maahanmuuttajalasten valille. Hanet pitaisi erottaa virastaan tai antaa vakava varoitus vihan lietsonnasta. Leijona symboli on monen kansan symboly esim. Iranin ja Euroopan maiden. Monikulttuurisuus ei saa olla kulttuuri, jossa on vain yksi ideology, ja poikkeava ajatus leimataan rasismiksi. Silloin ollaan totarilismin tiella.

  10. Anita Oksanen sanoo:

    Hyvä Helsingin koulu !
    Miksi korusta edes piti keskustella ? Nyt te taas kerran muunnatte totuutta niinkuin Helsingin virkamiehillä on tapana. Käännätte koko jutun lapsen ja perheen väärin ymmärtämisen piikkiin. Onko vaikea olla rehellinen SUOMALAINEN ihminen. Vaikka tänne tulisi kuinka paljon muslimeja hyvänsä meillä on oikeus pitää mitä koruja hyvänsä. Tämä on Suomen valtio !

  11. Osmo Nisukangas sanoo:

    oletko ehkä jotenkin tyhmä vai yritätkö suojella fasistista käyttäytymistä opettajan puolelta ja onko opettaja ehkä suvakki ja nyt yrität pelastaa hänen maineen olisi varmaan syytä sinunkin miettiä omaa suhtautumistasi SUOMALAISUUTEEN leijona riipus edustaa sitä arvoa jonka on luoneet meille myös SINUN esivanhempasi ja tuntuu että sinullakaan ei ole arvot kohdallaan jos ja kun annat tuollaisia lausuntoja jos olisi vanha koulujärjestelmä niin tätä ei sallittaisi ja olisit saanut potkut virastasi ja samoin tuo idiootti opettaja olen itse käynyt koulut vanhan ajan opetusten mukaan ja siellä SUOMALAISUUS oli ylpeyden aihe ei hävettävä pakko niin kuin sinulla tuntuu olevan joten ota itseäsi niskasta kiinni ja kasvata itsellesi selkäranka

  12. t sanoo:

    Eikö opettajia kouluteta ollenkaan enää? Hienosti osaatte kääntää syyn oppilaan päälle…. pitäs tommosille potkut antaa… tekeepä oppilas mitä vaan niin aina vika löytyy siitä .jos syytetään opettajaa eihän hänessä voi olla syytä… TÖRKEÄÄ tuollainen käytös.. opettajien kun pitäisi olla esimerkkinä

  13. Päivitysilmoitus: (26.1.2016) Opettaja kielsi lapselta leijonakorun – nyt puhuu lapsen äiti | PERUSOPETUS.fi

  14. Jos wilmaviestistä löytyy teksti….. ”Monen (kuten minunkin) mielestä koru yhdistyy niihin arvoihin, jotka tuovat monikulttuuriseen kouluumme sopimatonta asennetta.” .. niin miten tuohon sitten suhtaudutaan?

  15. Paavo sanoo:

    Opettajan tarina vastaan oppilaan ja hänen äitinsä tarina, niin Opetustoimen johtaja uskoo ensin opettajan tarinaa.

  16. Kim sanoo:

    Hienoa, kiitos tästä tiedonannosta. Hyvä ettei pelkistettyjä totuuksia yksipuolisesti tuoda esille ilman oikaisua. Kiitos siitä.

  17. Kari Koskinen sanoo:

    Tämä on vain se julkinen osa. Rasismi isänmaallisia kohtaan on teillä rakenteissa.

  18. Roppo33 sanoo:

    Kiitos selvennyksestä! Kyseessä on ilmeisesti väärinkäsitys.

  19. Calle sanoo:

    Leijonakorua ja sen merkitystä oli kuitenkin käyty läpi ja poika tullut siihen käsitykseen, ettei hän ei saisi sitä pitää.

    Leijona on Suomen vaakunaeläin eikä siihen tulisi ainakaan koulussa liittää muita sivumerkityksiä.

  20. Sandström sanoo:

    Tämä nyt on aivan perseestä että kyseistä opettajaa puolustellaan tällaisella kirjoitujsella sen jälkeen kun on huomattu siitä syntyneen hieman isompi kohu! Jokaisella on oikeus pukea päälleen mitä hän itse haluaa oli se sitten rasistista tai ei mielestäni näitten neekerien ei pitäisi tulla tänne vaatimaan mitään omia oikeuksia saatikka kiusaamaan maan omaa väkeä väittämällä suomileijonaa rasistiseksi! Kaiken kukkuraksi suomen pitäisi laittaa omakansa maahanmuuttajien edelle! Millon tämä valyio ottaa järjen käteen ja heittää neekerit vittuun jotta täällä mahtuisi edes hengittämään kysympähän vaan? Voisin jatkaa tätä vaikka kuinka pitkään mutta siitä ei olisi mitään hyötyä kun kukaan ei jaksaisi lukea sitä kokonaan voi kuinka huonosti tälläkin maalla on alkanut mennä!!

  21. Mika Vuori sanoo:

    Kun mamun lapsi kiusaa niin vika Suomalaisen koruissa?
    Niinhän se on nuorien tyttöjen vika raiskauksissakin , väärä vaatetus

  22. poosa lihvolainen sanoo:

    Kas kas, piti hakea johtaja selittämään kiusallista asiaa vääräksi. No, tuohan on vain hätävale, eli nämä johtajat ovat määrätyt valehtelemaan tästäkin, WTG.

    Mitä eri merkityksiä muuten Suomen vaakunalla on, niin no, paitsi nyt ääliö suvakin mielestä rasistisuus.

  23. Esa Mattila sanoo:

    “käynyt läpi sitä, mitä merkityksiä leijonavaakunalla voi olla”

    Mitä muuta merkitystä sillä on kuin se, että se on Suomen valtion virallinen vaakuna? Laitatteko seuraavana liputuspäivänä salkoon valkoisen lipun Suomen lipun sijaan, kun silläkin “voi olla eri merkityksiä”?

  24. JP sanoo:

    Jokainen kaksikin aivosolua omaava tajuaa sen, että joko opettaja, tai liisa pohjolainen valehtelee tässä asiassa.

  25. holger sanoo:

    Eikö kannattaisi julkaista niitä esitettyjä viestejä, silloin asian totuus selviäisi. On kovin kummallista, jos 8 vuotias valehtelisi tässä asiassa.
    Tällä hetkellä, ei tunnu uskottavalta tuo opettajan tarina.

  26. Manselainen sanoo:

    Arvoisa opetustoimen johtaja.

    Tiedustelen teiltä miten ns. heraldiseen leijonaan mahdollisesti liittyvät muut negatiiviset merkitykset liittyvät oppilaan nuhteluun huonosta käytöksestä, ja miten näiden vahvistaminen kuuluu opettajan työtehtäviin?

    Ns. Suomen Leijona on kiistatta omaksuttu tiettyjen äärioikeistolaisten piirien käyttämäksi tunnukseksi, minkä kautta sille on syntynyt negatiivinen sivumerkitys. Suurimmalle osalle meistä suomalaisista se silti edustaa positiivista ylpeyttä itsenäisyydestä, sotienjälkeisestä selviytymisestä ja noususta yhdeksi suurimmista länsimaisista hyvinvoinnin menestystarinoiksi sekä kansallista identiteettiä, josta olla ylpeä. Siihen merkitykseen eivät kuulu rasistiset tai muuten syrjivät teemat, vaan vastavuoroiseen kunnioitukseen perustuva arvostaminen kaikkia muita ihmisiä ja kansoja kohtaan.

    Eikö opettaja tällaisella käytöksellään ja toiminnallaan ollut pahentamassa sitä, toistaiseksi aika marginaalista, ongelmaa, jonka äärioikeistolaisten piirien omiminen tälle tunnukselle on aiheuttanut? Eikö opettajan päinvastoin tulisi toimia niin, että toiminnallaan hän pikemminkin pyrkisi lisäämään kyseisen heraldisen symbolin paljon vanhempia positiivisia mielleyhtymiä, eikä lannistamaan lasta, joka tunnuksesta tämä oli oikeutetusti ja positiivisella tavalla ylpeä?

    Itselläni kaulassa roikkuu myös pieni kultainen Suomen Leijona. Itselleni se edustaa suomalaista upseeriperinnettä (sain sen äidiltäni kotiutuessani varusmiespalveluksesta reservin upseerina), suoraselkäistä miehisyyttä, omien velvollisuuksieni hoitamista, saman velvollisuudentunnon ja suoraselkäisyyden odottamista myös muilta samalla kuitenkin tunnustaen heikompien tarpeen saada tarvittaessa apuani.

    Sen vieressä samassa ketjussa on pieni kultainen palokirves. Sen tarkoitus on kuvata koulutustani ja ammatti-identiteettiäni, josta myös olen ylpeä. Nämä kaksi yhtäaikaisesti kantamaani symbolia eivät mielestäni riitele keskenään vähääkään. En tunnusta Suomen Leijonalle sen viimeaikaisempia negatiivisia merkityksiä, ja kantamalla sitä, ja pyrkimällä toimimaan edellä kuvailluin tavoin, itsekin pyrin taistelemaan niiden positiivisten merkitysten säilymisen puolesta.

    Edellä mainitun valossa hyväksyn täysin opettajan kurinpalautuksen koskien oppilaan huonoa käytöstä toista oppilasta kohtaan. Tuomitsen kuitenkin täysin kirjoituksessanne kuvaillun tavan lannistaa oppilasta hänen kantamastaan tunnuksesta. Pikemminkin hänen olisi tullut kääntää asia toisin päin, ja vedota oppilaan kantaman tunnuksen asettamaan velvoitteeseen reilusta, rehdistä ja suoraselkäisestä perisuomalaisesta käyttäytymisestä.

    Toivon, että opettajan kanssa vähintäänkin keskustellaan siitä miten hän paljon suomalaisia äärioikeistolaisia piirejä vanhemman symbolimme kokee, ja minkälaisia arvoja hän opetuksessaan ja käyttäytymisessään sille pyrkii oppilaidensa suuntaan antamaan.

    Kaikkein paras tapa vastustaa äärioikeistopiirien harjoittamaa symbolin väärinkäyttöä ei ole pyrkiä piilottamaan sitä, vaan vahvistamaan sille kuuluvia paljon vanhempia positiivisia merkityksiä.

  27. Matias Meikalainen sanoo:

    Mistä erottaa rasistin? Nooooh! Rasistilla on pihassaan lipputanko! Seuraavaksi varmaan Suomen lippu leimaa. “Poliisi oli selvittänyt tilannetta asukkaan kanssa toisessa tilassa ja käynyt läpi sitä, mitä merkityksiä Suomen lipulla voi olla.”

  28. Jussi sanoo:

    “Opettaja ei ollut kieltänyt korun käyttöä.” – Eikö? Wilmastahan löytyy faktaa tiskiin, jos näin on.

    “Tapauksesta on lähetetty samana päivänä selvitys oppilaan huoltajalle.” – Mitäs tässä selvityksessä sitten lukee? Kannattais ottaa pää pois maan alta, ja julkaista nämä kirjalliset “selvitykset” julkisuuteen, jotta asiaan tulee lopullinen selvyys.

    Nolaat vaan ittes, ja myös koko opetusviraston. 😀

    Missäs se selvitys nyt oikein on?

  29. Ville Nieminen sanoo:

    Mitä opettaja oli sitten leijonavaakunan merkityksistä kertonut? Oleellinen jäi nyt kertomatta.

    Opetustoimijohtaja yrittää nyt valkopestä punavihreää tahraansa.

  30. Henri K. sanoo:

    …ei siis ollut kieltänyt korun käyttöä, mutta antanut ymmärtää, että se on epätoivottavaa , koska “merkityksiä?”

  31. Jocke Rantanen sanoo:

    Kysyisin arvoisalta opetustoimen johtajalta seuraavaa:

    Miksi opettaja oli “häiriökäyttäytymisestä” oppilaan kanssa keskustellessa “käynyt läpi” sitä mitä merkityksiä leijonavaakunalla voi olla?
    Täytyy huomata että kyseessä on ala-asteen oppilas joka tuskin ymmärtää merkityksiä.
    Olisi myös mielenkiintoista tietää että mitä merkityksiä opettaja oli oppilaalle sanonut tuolla kyseisellä korulla voivan olla?

    Eikö ko. opettaja voisi samantien sitten myös kertoa oppilaalle (-ille) mitä merkitystä esim. burkhalla on naisten aseman suhteen? Varmaan ala-asteen oppilas ymmärtää tämänkin?
    Tai vaikkapa miksi tyttölapsilla täytyy olla aina hiukset peitettynä?

    Sis millälailla leijonakoru liittyy häiriökäyttäytymiseen? Vai onko kyseessö vain opettajan poliittinen epäisänmaallinen mielipide jota hän ajaa oppilaaseen?

  32. Pauli Sillanpää sanoo:

    Opettaja on kertomuksen mukaan tominut oikein puuttuessaan häiriöön. Mutta Helsingin opetusviraston antama lausunto on hieman epäselvä muutoin. Miksi tilanteessa kiinnitettiin huomiota koruun? Millä tavalla se liittyi häiriötilanteeseen? Keskusteltiinko aiheesta, koru, yleisesti myös muun luokan/koulun oppilaiden kanssa eikä vain kahdestaan ko. oppilaan kanssa?

  33. Riitta Saarinen sanoo:

    Varhaiskasvatuksessa kuitenkin sallitaan naisten käyttää koko kasvot peittävää huntua. Toivottavasti sama sallitaan myös miehille ja kaikkien uskontokuntien edustajille! Voi vain arvailla mitä muuta kuin naisen omaa vapaata halua verhoutua poikalasten katseilta tämä hunnuttamine edustaa. Leijonasymboliin liittyy kuitenkin huomattavia positiivisia arvoja. Hunnuttamiseen taas ei ollenkaan.
    Ihan mahtavaa, että suvaitsette kaikkia muita kulttuureita paitsi omaanne!

Kommentointi on suljettu.