Medialoikka yhdessä – kokeilemalla ja tutkimalla

Aamun lehden mielipidesivuilla kerrotaan hiljentyneistä lukiokäytävistä. Kotona lapsi kulkee luurit korvilla, etäisenä. Kollegalle on kasvanut mediaproteesi käteen. Kokouksissa monen mieli multitaskaa laitteen tarjouman ja läsnätoimijoiden välillä. Niin monta mahdollista maailmaa, elämystä, yhteyttä ja verkostoa on välittömästi näppien ulottuvilla, että menee opetteluksi sekä aikuisilla että lapsilla tämä nopeasti kehittyvä verkostoituva mediamaailma.

Helsingin-Medialukio_0125_lowres_lev450

Nuoret kokeilevat ketterästi. Kuva: Jefunne Gimpel.

Lapset ja nuoret ovat ketteriä kokeilijoilta. He ovat usein jo kokeilleet ennen kuin me analysoivat aikuiset ehdimme ottaa selville, mitä uusissa sovelluksissa ja ympäristöissä oikein voisi ja kannattaisi tehdä. Komitean perustamisen sijaan voisi silloin olla viisaampaa istahtaa alas lasten ja nuorten kanssa ja ottaa yhdessä selvää uusista mediaympäristöistä, niiden ominaisuuksista, mahdollisuuksista ja vahvuuksista ja mahdollisista sudenkuopista. Tutkimisen kohteeksi voi ottaa vaikka paljon puhuttaneen Periscopen.

Monilukutaito tulee mukaan kaikkeen oppimiseen

Mediamaailma ja sen tuotannon välineet ovat rikkaammat ja monipuolisemmat kuin koskaan. Samalla maailman kuva ja näkymät särkyvät ja hajaantuvat kuin kaleidoskoopissa eri näkökulmiin, painotuksiin, yleiseen ja yksityiseen, punnittuun ja tunteikkaaseen. On hienoa, että juuri nyt opetussuunnitelmiin on otettu mukaan monilukutaito ja asetettu se tavoitteeksi jokaiseen oppiaineeseen ja kaikkeen oppimiseen. Monilukutaito on maailmanlukutaitoa. Opettajan oma mediasuhde peilautuu oppijoille hänen toimiessaan ja tulkitessaan mediavälitteistä maailmaamme. Monilukutaidon menetelmiä voi hioa opetusviraston koulutuksissa.

Mediaa on opittava tulkitsemaan ja analysoimaan, tuottamaan ja luomaan itse ja toimimaan turvallisesti ja suojassa. Oma tekeminen on tärkeää, sillä sitä kautta saa omakohtaisen kokemuksen valinnoista, rajoista ja ilmaisukeinoista, mitä kuhunkin mediaan liittyy. Se auttaa tulkitsemaan taitavammin muiden viestejä ja tukee oman ajattelun ja ilmaisun, ”kädenjäljen” löytymistä. Esimerkiksi videointi on mainio menetelmä ottaa haltuun liikkuvan kuvan käyttöä opetuksessa.

Helsinki tarjoaa mediakasvatukselle hienot puitteet, sillä täällä on monen mediakasvatuskentän toimijan pääpaikka ja mahdollisuuksia avartaa oppimisen ympäristöä koulun ulkopuolelle löytyy. Educa-messuilla on perinteinen mediakasvatustori, jota koordinoi 10-vuotisjuhliaan viettävä Mediakasvatusseura.

Mediakasvatusseura on opetusviraston yhteistyökumppani Educa-messuilla. Seuraamalla Mediakasvatusseuran uutisointia pysyt jatkuvasti ajan tasalla siinä, mitä mediakasvatuksen kentässä valtakunnassa tapahtuu.

Educa-messuilla esitellään mediakasvatusta ja monilukutaitoa.

LiisaLind_150_150

 

Liisa Lind
johtava konsultti
opetusvirasto
hallinto- ja kehittämiskeskus

 

PS Tällä viikolla helsinkiläislapset ja -nuoret voivat harjoitella dokumenttielokuvan analyysia ja maailman tulkintaa kaupungissa meneillään olevilla dokumenttielokuvan festivaaleilla, jossa pyörii perusopetusikäisille oma Dokkino.

PPS Ja aivan pian on Mediataitoviikko.

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.