Ekaluokka on kuin ensilumi

Muistatko riemun lapsena, kun ensilumi satoi? Nenä lasissa tirritetään ulos. Mieli palaa pulkkamäkeen. Heittääkö joku lumipallon? Koulun aloittaminen on kuin ensilumen sataminen. Intoa ja jännitystä. Saanko kavereita? Neljäsluokkalainen Mikko kertoo ekaluokan muistoista ja kummiudesta nykyisille esikoululaisille omassa koulussaan. Alkuopetusvuodet esiopetuksesta toiselle luokalle luovat perustan lapsen opinpolulle.

Kuva: Rhinoceros

Jännitti sairaasti kun pääsee kouluun. Siellä on uusia kavereita ja ihmisiä. Tuntui kun on vanhempi kun pääsee kouluun, se on vaan niin hienoa. Helpotti kun tutustui uusiin luokkalaisiin, joita ei ollut ennen tuntenut. Sai lisää kavereita. Ja sitten alkoi vähän tuntemaan olevansa koululainen.

Askarruttavat kysymykset koulun aloituksesta heijastavat kouluun liittyviä uskomuksia ja odotuksia. Vanhempien ja opettajan kokemusten välinen tasapaino odotuksista ja koulumuistoista suojaa ekaluokkalaisen koulun aloitusta. Lapsen huomio on koululaiseksi tulemisessa, ensilumen satamisessa. Peruskoulun uusi opetussuunnitelma haastaa vanhat odotukset ja uskomukset: mitä, miten ja missä opiskellaan, ilmiöpohjaisuus, arviointi, opettajuus?

Tehdään yhdessä asioita

Helsingin uuden OPSin mukaan esiopetusvuoden aikana tutustutaan toiminnallisesti perusopetukseen useamman kerran. Eikö enää tutustuta tulevaan kouluun? Ei välttämättä. Oppimisen lähtökohtana ei ole talo tai pulpetti. Kaikki tilat ovat oppimisen tiloja. Yhdessä tekeminen luo yhteisöllisen oppimisen ja jakamisen taitoja.

Se auttaa kun tietää vähän mitä koulussa tehdään. Eskareiden kanssa tehdään yleensä jotain askareita. Ei ne kiinnitä huomiota luokkaan vaan kummeihin, kun ne tulee luokkaan.

Hiidenkiven-Peruskoulu_7264_jefunne600

Lapset oppivat koulussa monilukutaitoa. Kuva: Jefunne Gimpel

Kaverisuhteet luokassa heijastuvat lasten oppimiseen. Opettaja, jolla on lämmin ja kannustava suhde ekaluokan oppilaisiinsa, auttaa lasta oppimisessa ja kaverisuhteiden onnistumisessa Lapsi oppii vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Se, miten aikuinen käyttäytyy ja suhtautuu koulun käynnin aloittamiseen, heijastuu lapsen käsityksissä ja käyttäytymisessä. Alkuportaat – tutkimus

Mikä oli ekaluokkalaisena tärkeintä koulusta kotiin tullessa? Kertoa heti jommallekummalle vanhemmalle koulupäivästä. Halusi tehdä jommankumman vanhemman kanssa läksyt.

Ei vain kirjaimet!

On totta, että aiempaa suurempi osa ekaluokkalaisista osaa lukea vaikkei tarvitse. Koulun tehtävä on taata lapsen laaja-alainen osaaminen. Yksi seitsemästä osaamisalueesta on monilukutaito, jota on mm. kuvanlukutaito. Digitaalisuus innostaa jo ennen koulua huomaamatta lapsia juttelemaan kuvista, merkeistä ja niiden merkityksiä osana tulevan koululaisen lukutaitoa.

Tulevat ekaluokkalaiset näyttävät niin pikkuisilta. Juttelen niille niin kuin ihan eri lailla kun omille luokkakavereille kun oon kummina. Hymyilen niille enemmän, jottei niistä tuntuisi, että pidettäisiin niitä hölmöinä. Ei sun tarvii osata vielä, sulle opetetaan kyllä koulussa, mä sanoin yhdelle eskarilaiselle, joka ei osannut vielä pluslaskuja, kun sen toinen kaveri osasi. Yleensä ne kertoo koko ajan jotain juttua ja me enemmän kuunnellaan.

Helsingissä uudet ekaluokkalaiset ilmoittautuvat kouluun 7.-27. tammikuuta.

kuva_tuulia-tikkanen

Tuulia Tikkanen,
opetuskonsultti
opetusviraston perusopetuslinja

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.