Kape goes international – sitkeys palkittiin!

Kannelmäen peruskoulu sai tänä syksynä EU-apurahan Erasmus + -hankkeelle Stats on Life (SOL). Haimme apurahaa CIMOn kautta jo edellisellä hakukierroksella keväällä 2014, mutta silloin jäimme tiukassa kisassa rannalle. Hankehakemusta tekemässä ollut opettajatiimimme uskoi kuitenkin hankeideaamme siinä määrin, että päätimme yrittää keväällä 2015 uudelleen. Suuri oli riemu, kun hakemuksen hiomisen ja päivittämisen jälkeen saimme alkusyksystä kuulla, että hanke oli hyväksytty – ja vieläpä huippupisteillä! Saman tien alkoikin sitten arkinen uurastus hankkeen käynnistämiseksi.

Kannelmäen peruskoulu toimii koordinoivana kouluna kaksivuotisessa hankkeessa Stats on Life (SOL). Kapen lisäksi mukana hankkeessa on tšekkiläinen koulu Gymnázium Jeseník ja espanjalainen koulu La Albuera Segoviasta. Ideana on, että kumppanikoulujen oppilaat tutkivat tilastollisin menetelmin kolmea aihepiiriä: koulua ja koulutusta, perhettä ja vapaa-aikaa sekä kulttuuria ja yhteiskuntaa. Kuhunkin aihepiiriin keskitytään noin puolen vuoden ajan. Tutkimusprojekteja tehdään eri oppiaineiden tunneilla kaikissa kumppanikouluissa ja saatuja tuloksia vertaillaan koulujen kesken.

Valmisteluvaiheessa mukana
kymmenen opettajan rautainen tiimi

Hankkeen lähtökohtana oli vahva halu tarjota koulumme oppilaille lisää mahdollisuuksia kansainvälistymiseen. Alusta asti oli selvää, että halusimme hankkeen, joka nivoutuu luontevaksi osaksi koulun muuta toimintaa ja tavoitteita, osallistaa oppilaita aktiivisina toimijoina eikä vaadi siihen osallistuvilta kohtuuttomia ponnisteluja, jotka jäävät irrallisiksi opetussunnitelmasta. Etsimme ideaa, jota voisi soveltaa eri oppiaineissa eri-ikäisten oppilaiden kanssa ja joka palvelisi myös uuden opsin laaja-alaisia tavoitteita.

Lasten-tilastollinen-vuosikirja-etusivu_lev600

Kuvakaappaus Tilastrofin etusivusta.

Ja Heureka! Kun opettajainhuoneen keskusteluissa ensimmäisen kerran heitettiin ilmaan tutkiva oppiminen ja tilastollisten menetelmien hyödyntäminen, tiesimme heti, että tästä se lähtee – moni koulumme opettajista kun oli tutustunut jo aiemmin Lasten tilastolliseen vuosikirjaan ja Tilastrofiin, jonka tarjoamia työkaluja pystymme hyödyntämään hankkeessamme.

Hankehakemusta oli koulustamme valmistelemassa noin kymmenen opettajan rautainen tiimi, johon kuului sekä luokan- että aineenopettajia. Kansainväliset kumppanimme osallistuivat myös ahkerasti hakemuksen laatimiseen, ja sähköpostiviestit lensivät tiuhaan tahtiin yhteyshenkilöiden välillä. Tšekkiläisellä kumppanikoulullamme on kokemusta lukuisista EU-hankkeista, ja sieltä saatiinkin hyviä vinkkejä hakemuksen kirjoittamiseen – viime kädessä kun kyse on paitsi hyvästä ideasta myös siitä, että osaa rakentaa hakemuksen EU:n kriteerien mukaisesti ja kirjata oikeat asiat oikeaan kohtaan.

Toisella hakukierroksella mietimme myös tarkasti hankkeen kustannustehokkuutta ja varmistimme, että kaikki toiminnot, joihin haimme tukea, todellakin vievät hanketta eteenpäin. Hankkeen budjetti menikin lopulta lähes sellaisenaan läpi. Koordinoivana kouluna saamme hankkeen hallinnointiin 500 euroa kuussa koko kaksivuotisen hankkeemme ajan. Lisäksi meille myönnetty apuraha kattaa kokonaisuudessaan sekä oppilaiden että opettajien osallistumisen Jeseníkissä ja Segoviassa pidettäviin noin viikon kestäviin työpajoihin. Tiukkoina talouden aikoina on ilahduttavaa, että saimme tukea myös kahdeksan iPadin hankkimiseen koulullemme (75 % laitteiden hinnasta).

Lennokasta toimintaa – Let’s stats!

Erasmus_Kape_lev600

Kannelmäen peruskoulu sai 7. lokakuuta tsekkiläisiä ja espanjalaisia vieraita.

Stats on Life -hankkeen ensimmäinen hanketapaaminen – kolme tiivistä päivää tutustumista, kokoustamista ja käytännön asioista sopimista opettajien kesken – pidettiin lokakuun alussa Helsingissä. Toivotimme tervetulleiksi Kannelmäkeen neljä innokasta ja osaavaa opettajaa: Šárkan ja Antonínin Tšekistä ja Isabelin ja Marían Espanjasta. Muun ohjelman lomassa kävimme heidän kanssaan erittäin onnistuneella ja hyödyllisellä vierailulla Tilastokeskuksessa – kansalliset tilastokeskukset ovat hankkeemme tärkeimmät yhteistyökumppanit.

Vieraamme ehtivät myös osallistua koulullamme torstaina 8.10. järjestettyihin Osaamisen messuihin ja pulahtaa suomalaisesta savusaunasta hyiseen veteen Vantaan Kuusijärvellä. Jatkossa hanketapaamisiin osallistuu myös oppilaita: työpajoihin Jeseníkiin ensi keväänä ja Segoviaan vuoden kuluttua syksyllä lähtee koulustamme kumpaankin 6-8 oppilasta ja kaksi opettajaa. Viimeinen hanketapaaminen keväällä 2017 pidetään taas Helsingissä, ja silloin oppilaillemme tarjoutuu tilaisuus kansainvälistyä majoittamalla koteihinsa kumppanikoulujemme oppilaita.

sol-1-RED_logo_lev450Nyt marraskuussa SOL-toiminta Kannelmäen peruskoulussa on päässyt jo hyvään vauhtiin:

  • kansainvälisen logokilpailun voittaja (kuvassa)  julkistettiin marraskuun puolivälissä
  • nelisenkymmentä koulumme oppilasta osallistui luentoihin Tilastokeskuksessa Maailman tilastopäivänä 20.10.
  • kaikkien kumppanikoulujen oppilaat ovat laatineet innolla Kahoot-kysymyksiä kumppanimaista
  • omat seiskaluokkalaisemme ovat miettineet, miten läksyjentekoon käytettyä aikaa koskevan kyselytutkimuksen tulokset voi esittää mahdollisimman havainnollisesti.

Pari vuotta sitten syntynyt idea on saanut konkreettisen muodon: Stats on Life elää kumppanikoulujen sisällä, lähiympäristössä ja verkossa, ja uskomme sen saavan siivet kuluvan lukuvuoden aikana. Vertailemalla eri oppitunneilla toteutettujen tutkimusten tuloksia kumppanikoulujen kesken saattaa avartua paitsi oppilaan myös opettajan maailmankuva. Let’s stats!

Profiilikuva-Paivi-Ruoste_lev300

Päivi Ruoste
englannin ja ranskan kielten lehtori,
Stats on Life –hankkeen koordinaattori
Kannelmäen peruskoulu

 

 

www.gymjes.cz

http://ieslaalbuera.centros.educa.jcyl.es

http://tilastro.fi/

Lue myös Vesalan yläasteen Erasmus-kuulumisia.

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.