Erasmus-projekti – matka ilmiömaailmaan

Vesalan yläasteen Erasmus+-projektin hakuvaiheessa ei tiedetty, miten ajan hermolla oltiin. Yhden opettajan lomamatkasta lähtenyt idea aloittaa yhteisprojekti prahalaisen koulun kanssa poikikin mahdottoman hienon ilmiökokonaisuuden.

Vuonna 2014 Pelkosen opettajaperhe seuraili hiihtolomallaan Prahassa kaduilla kulkevia oppilasryhmiä. Syntyi ajatus, että myös meidän kouluumme Vesalan yläasteelle on aika saada oma Erasmus+-projekti. Arjen alettua projekti sai tuulta purjeidensa alle, kun apulaisrehtori Niina Halonen-Malliarakis innostui ideasta ja ehdotti kolmanneksi partneriksi Kreikkaa, entistä kotimaataan.

Yhteistyötä Aalto-yliopiston MediaLabin kanssa

Cimon Erasmus+-koulutuksessa projektia kehittämään lähtenyt Mira Pelkonen kuuli, että ensimmäistä kertaa vuoden 2014 hakukierroksella on mahdollista hakea rahoitusta sektorien välisiin projekteihin. Koulutuksessa selvisi myös, että vuoden rahoituskohde oli terveelliseen elämään liittyvät projektit.

Asiat lähtivät rullaamaan. Pelkosen äidinkielen opettajakollega Tanja Purtonen auttoi Roviolla työskentelevän miehensä Ilmari Hakkolan kanssa toisen sektorin löytämisessä. Hakkola vinkkasi, että entisen opinahjonsa Aalto-yliopiston MediaLabin kanssa kannattaisi yrittää yhteistyötä. MediaLabin äänisuunnittelun ja musiikin lehtori Antti Ikonen ja pelisuunnittelun ja tuotannon lehtori Miikka Junnila innostuivat ideasta ja lähtivät mukaan kehittämään pelipajaa yhdessä opiskelijoidensa kanssa. Koska Cimo oli jo antanut projektille aiheeksi terveellisen elämän, projekti alkoi olla kasassa.

Prahassa-koulun-edustalla_weblev600

Perillä Prahassa. Kumppanikoulu Prahassa on yhtenäiskoulu, jossa opiskelee 6–16-vuotiaita oppilaita.

Prahalainen partnerikoulu löytyi Pelkosten perheen kesälomaksi Prahasta vuokraamaan asunnon omistajan avulla. Omistaja auttoi ystävällisesti kertomalla koulun, johon itse haluaisi omat lapsensa. Kriteeri osoittautui hyväksi, koska projektin kannalta oli mielenkiintoista tutustua kouluun, joka toimii haasteellisella alueella niin hyvin, että oppilaaksiottoalueen ulkopuolelta tulee ylimääräisiä hakijoita niin paljon, että koulu saisi täytettyä oppilasmääränsä niillä joka vuosi. Kontulassa toimivalle Vesalan yläasteelle olisi hyödyllistä oppia, kuinka koulu tämän tekee. Kreikkalainen koulu löytyi Halonen-Malliarakiksen kontaktien kautta.

Varsinainen Erasmus+-rahojen hakeminen oli prosessin vaikein osa. Hakulomakkeet olivat vaikeaselkoisia ja neuvoa kysyessä eri ihmisiltä sai erilaiset ohjeet. Epävarmuus hakutiedoissa johtui siitä, että sektoreiden välinen haku oli ensimmäinen lajiaan. Hakemusprosessi kuitenkin eteni ja Facing the Future with Health and Empowerment sai rahoituksen, reilut 68 000 euroa. Hakukaudella myönnettiin varat kahdelle poikkisektoraaliselle hankkeelle yli viidestäkymmenestä hakijasta. Projektin hyvä idea vakuutti myöntäjät, vaikka hakemuksessa muita puutteita olikin.

Facing the Future -projekti sisältää neljä tapaamista, joista tämän blogikirjoituksen kirjoitushetkellä on pidetty kaksi. Ensimmäinen tapaaminen oli opettajien tapaaminen Helsingissä. Opettajien lyhyen tapaamisen lisäksi järjestetään kolme workshopia. Ensimmäinen workshop pidettiin Prahassa lokakuussa, toinen pidetään tammikuussa Ateenassa ja kolmas huhtikuussa Helsingissä.

Erasmus+-tapaaminen yhdistyi ilmiöoppimisviikkoon

Prahan workshop pidettiin 18.–22.10. Fakultni Zakladni Skola Profesora Otokara Chlupa Pedagogicke Fakulty UK -koulussa. Koulu on yhtenäiskoulu, jossa opiskelee 6–16-vuotiaita oppilaita. Koulu oli yhdistänyt Erasmus+-tapaamisen ilmiöoppimisviikkoon. Erasmus+-oli pelipajana oppilaiden valittavana. Muina pajavaihtoehtoina oli Skoda, Intia, loma Amerikassa, taide, urheilu (joka päivä eri laji), Prahan valokuvaamispaja, rikoskemian paja, kuolema, kivilajit ja raha. Koulussa on järjestetty kaksi ilmiöoppimisviikkoa kuuden vuoden ajan, mikä näkyy hienoina tuotoksina koulun käytävillä.

Velin-äänipaja_web_lev600

Veli Laamasen äänipaja.

MediaLabin opiskelijoiden Tove Brantbergin, Ville Kuvajan ja Veli Laamasen pitämät pelipajat olivat menestyksekkäät. Nuoret osaajat olivat suunnitelleet neljän päivän kokonaisuuden, joissa käsiteltiin pelin tekemistä ammattina, kuvien tuottamista, äänten tekemistä sekä koodaamista. Tärkeä osa työpajoja oli myös pelin juonen ja sääntöjen rakentaminen. Aiheena pelipajoissa oli terveellinen elämä. Jokaisen maan workshopissa tehdään yksi taso peliin.

Brantberg, Kuvaja ja Laamanen olivat yhdessä opettajiensa Ikosen ja Junnilan kanssa luoneet opintokokonaisuuden, jossa teoria ja toiminnallisuus vuorottelivat sopivasti. Ihailtavaa valituissa toimintatavoissa oli myös se, että ne mahdollistivat osallistumisen tavoilla, joissa vähäinen kielitaito ei tullut esteeksi. Kaikki neljä työpajapäivää huhkittiin häiriöttä eikä yläasteelle normaalia valitusta kuulunut lainkaan.

MediaLabin pelipajat Prahassa
– koulutusvientiä parhaimmillaan

Fakultni Zakladni Skola Profesora Otokara Chlupa Pedagogicke Fakulty UK -koulun ilmiöviikko päättyy ensi vuoden puolella olevaan kaksipäiväiseen konferenssiin. Kreikan ja Suomen Erasmus-oppilaat eivät valitettavasti voi osallistua siihen. Kaikki oppilaat esittelevät kuitenkin omassa koulussaan työpajan annin.

MediaLabin pelipajat Prahassa olivat koulutusvientiä parhaimmillaan. Brantberg, Kuvaja ja Laamanen työskentelivät antaumuksella ja käyttivät iltansa pelin rakentamiseen, kun koulujen väki kiersi Prahan nähtävyyksiä. Toivoa täytyy, että pelintekijät jatkavat pelipedagogiikan kehittämistä ja tekemistä ainakin jossakin muodossa tulevaisuudessa. Valveutuneen rehtorin kannattaisi budjetoida ensi vuodelle rahaa pelipajoihin ja palkata heidät pitämään työpajoja ennen kuin pelimaailma imaisee heidät.

Erasmus-projektin etenemistä voi seurata hankkeen sivuilta
http://www.facing-the-future.com/game/

Mira Pelkonen
Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori
Vesalan yläasteen koulu
Lue myös Mira Pelkosen blogikirjoitus Opettaminen pulpetittomassa luokassa vapauttaa.

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.