Opettaminen pulpetittomassa luokassa vapauttaa

Näen monesti käytäväikkunasta jonkun katsomassa luokkaani. Olen hämmästynyt mielenkiinnosta, jonka pulpetiton luokka herättää. Menneellä viikolla käsityön opettaja tokaisi, että ala-asteen oppilaat olivat sanoneet hakevansa kouluumme pulpetittoman luokan vuoksi. Valintani ei siis tainnut olla väärä. IMG_3032_pojat_lukevat_web_lev450

Kaikki alkoi opiskellessani NLP:tä. Kuuntelin kurssilla, kuinka yläkouluikäisten lasten vanhemmat päivittelivät, miten vanhanaikaista koulunkäynti on. He saivat pulpeteissa istumisen kuulostamaan järjettömältä. Heti keskustelua seuranneena aamuna otin vanhan jumppapalloni mukaani töihin. Oppilaat innostuivat pallosta valtavasti. He katsoivat minua aivan eri tavalla. Minulle tuli tunne, että pallon tuominen luokkaan viesti heille, että arvostan heitä ja heidän hyvinvointiaan. Hetkessä oppilaat loivat itse järjestelmän, jossa pallo kiersi niin, että yksi sai istua sillä viisitoista minuuttia kerrallaan. Minun ei tarvinnut koskaan kirjoittaa ylös, kenen vuoro oli istua pallolla. Oppilaat pitivät itse huolen siitä, että jokainen sai vuorollaan pallon.

Tajuttuani, miten paljon oppilaat pitivät jumppapallosta istuimena, pyysin rehtorilta rahaa ostaa pari uutta jumppapalloa. Kuulin myös, että oppilaat puhuivat palloluokasta ja pitivät epäreiluna, että kaikissa luokissa ei ollut palloja. Moni opettaja pohti samaan aikaan, kauanko kestäisi, että oppilaat alkaisivat heitellä palloja pitkin luokkaa. Pelko osoittautui kuitenkin turhaksi.

Toiminnallisen luokan projekti eteni yhtä matkaa NLP-opintojeni kanssa. Siirryin NLP:n master-opintoihin ja huomasin, että se mikä toimii yhdellä, ei välttämällä toimi toisella. En myöskään enää ajatellut, että virheiden tekeminen olisi pelottavaa. Ajattelin, että olisi typerää jättää kokeilematta uusia tapoja opiskella epäonnistumisen pelon vuoksi. IMG_3035_tytto_lukee_web_lev450

Keskustelin luokassani oppilaiden oppimistyyleistä ja tajusin, että juuri kukaan ei kotonaan opiskele pöydän ääressä. Oppilaat kertoivat tekevänsä läksyt sängyssä tai lattialla maaten. Muistin, että niinhän minäkin olen aina lapsena ja nuorena opiskellut. Koulupöytä oli lähinnä tavaroiden säilytystä varten. Ajatteluani tuki myös hyvän erityisopettajaystäväni kertomus erityisluokan oppilaasta, joka tekee aina tehtäviä opettajan pöydän alla. Hänelle se on kaikista turvallisin ja helpoin ympäristö oppia. Samaan aikaan koulumme erityisopettaja Kaisa ryhtyi pitämään mindfullness-välitunteja. Osallistuin niihin, koska tiedän meditaation tekevän itselleni hyvää. Olen käynyt jonkin mindfullness-kurssin. Kaisalla oli luokassaan jumppamattoja rentoutumista varten. Minussa heräsi ajatus, että jumppamatoilla makaaminen voisi edistää joidenkin oppilaiden oppimista.

Kuin taivaan lahjana muutosprosessille tuli koulumme perusparannus. Minun äidinkielen luokkani siirtyi pieneen voimistelusaliin, jossa ei ollut pulpetteja. Aluksi olin kiukkuinen kummallisesta opetuspaikasta, mutta sitten ryhdyin näkemään paikan positiiviset puolet. Löysin varastosta läjän vanhoja jumppamattoja, jotka korvasivat pulpetit. Salin peiliseinään laminoin värikkäitä papereita, joissa luki positiivisia ajatuksia. Kun luokkaan vihdoin tuli pulpetit, olin jo niin tottunut opettamaan jumppamatoilla, että pulpetit tuntuivat lähinnä tilanviejiltä.

IMG_3019_kaksityttoa-luokassa_web_lev600

Kun luokkani remontti valmistui helmikuussa 2014, olin täysin vakuuttunut, että pulpetiton luokka olisi minulle parempi tapa opettaa. Tiesin vajavaisuuteni toiminnallisten menetelmien käytössä, mutta uskoin oppivani niitä ajan myötä. Olen opettanut äidinkielen ja kirjallisuuden ohessa myös draamaa, joten halusin ottaa opetukseni tueksi myös enemmän ja enemmän draamallisia menetelmiä.

Nyt olen opettanut pulpetittomassa luokassa 1,5 vuotta. Kokemukseni ovat positiivisia. Perusparannuksen yhteydessä sain luokkaani jumppapallojen lisäksi Fatboy-säkkejä, raheja, pyörillä olevia pöytiä, jumppamattoja, kalatuoleja sekä kirjoitusalustoja. Käytössäni on myös iPadeja, mikä on lisännyt monimuotoisuutta opetusmenetelmissä.

Oppilaiden palaute pulpetittomasta luokasta on lähes pelkästään positiivista. Oppilaat kertovat, että luokan värikkyys, kengättömyys ja vaihtelevat istuinpaikat tekevät opiskelun kodikkaammaksi ja helpommaksi. Olen pyrkinyt luomaan luokkaan mahdollisimman kodikkaan tunnelman. Haluan, että oppilailla ei mene energiaa jännittämiseen, vaan jokainen saa tuntea olonsa rennoksi ja oppiminen on mahdollisimman tehokasta.

Pulpetiton luokka ei kuitenkaan ole aina toimivin vaihtoehto. Jotkut oppilaat kokevat esimerkiksi kirjoittamisen alustalla ilman pöytää raskaaksi. Joskus myös mietin, onko mitään järkeä pitää pulpetitonta luokkaa, jos kuitenkin istutaan lattialla. Istuminenhan on yhtä epäterveellistä lattialla ja tuolilla.

Pulpetiton opetus on palkitsevaa mutta vaativaa. Ideaalitilanne olisi, että koulussa olisi paljon erilaisia oppimisympäristöjä ja niitä käytettäisiin tehokkaasti hyödyksi. Opetus myös vaatii paljon viitseliäisyyttä tuntisuunnitteluun. Jokaiselle tunnille tulisi miettiä toiminnallisia menetelmiä, mikä on usein haastavaa.

IMG_3014_iloiset_tytot_web_lev600

Parhaita puolia pulpetittomassa luokassa on, että suhde oppilaisiin on läheisempi. Tepsutamme kaikki sukissa luokassa ja rikkinäiset sukat ovat lahja, koska niistä saamme aina keskustelun aikaiseksi. Täydellisyys on tylsää, epätäydellisyys taas kiehtovaa. Jumppapallot, joista projekti lähti liikkeelle, ovat jääneet lähes käyttämättömiksi. Tällä hetkellä Fatboy-tuolit ja kalatuoli ovat oppilaiden suosikkeja.

Muutoksen paras anti viisitoista vuotta opettaneelle opettajalle on, että pulpettien mukana poistui myös side luokkaan. Luokka on avartunut koulun käytäville, pihaan ja käymme entistä enemmän myös Kontulan ulkopuolella opiskelemassa asioita. Viimeisimmät onnistuneet retkemme olivat patsasbongaus keskustassa ja harjoitusten seuraaminen Q-teatterissa.

Mira Pelkonen
Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori
Vesalan yläasteen koulu

Vesalan yläasteen koulun verkkosivut

 

 

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 vastausta kohteessa Opettaminen pulpetittomassa luokassa vapauttaa

  1. no emmä nyt kyllä tiiä

    • Johanna Henriksson sanoo:

      Upeaa ja rohkeaa työtä! Yhteistyöterveisin, Johanna Henriksson

  2. Päivitysilmoitus: Erasmus-projekti – matka ilmiömaailmaan | Kirjoituksia koulusta

Kommentointi on suljettu.