Helsingin opetussuunnitelmatyötä tehdään yhdessä

Mielipidekirjoituksissaan Kari Uusikylä (Helsingin Sanomat 30.5.2015 ja Pohjalainen 11.6.2015) on nostanut esille monia, koulutuksen kannalta keskeisiä asioita. Kirjoituksiin sisältyi virheellistä tietoa Helsingin opetussuunnitelmien valmistelusta ja opetusviraston yhteistyökumppanuuksista.

Opetussuunnitelmia työstetään kuntatasolla parhaillaan perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen. Helsingin kaupungin opetussuunnitelmat perustuvat Opetushallituksen valtakunnallisiin opetussuunnitelmien perusteisiin, joissa on määritelty mm. opetuksen tavoitteet ja arvopohja. Opetussuunnitelmaa laativat niin kunnan kuin koulujen tasolla opetuksen pedagogiset asiantuntijat. Koulun opetussuunnitelmatyöstä vastaavat koulun rehtorit ja opettajat. Opetusvirasto tukee monin tavoin koulujen työtä. Opetussuunnitelmien työstämiseen osallistuvat myös oppilaat, opiskelijat ja vanhemmat. Asiantuntijoina kuulemme eri alojen tutkijoita yliopistoista.

Opetusvirasto tekee luonnollisesti yhteistyötä yliopistojen, kulttuurilaitosten ja yritysten kanssa. Opetusvirasto teki vuonna 2014 yhteistyötä Accenturen kanssa projektissa, jossa Accenture juhlavuotensa kunniaksi tuotti ilmaiseksi videopohjaista verkko-oppimateriaalia työelämätaitoihin ja yrittäjyyteen. Verkkomateriaali on vapaasti kaikkien koulujen ja opettajien saatavilla YouTubessa. Tämä yhteistyö ei liittynyt opetussuunnitelmien työstämiseen.

Helsingin opetusvirasto osallistuu kuuden muun kunnan (Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku, Oulu, Salo) ja Microsoftin kanssa kansainväliseen, emeritusprofessori Michael Fullanin johtaman New Pedagogies for Deep Learning -verkostoon. New Pedagogies for Deep Learningin tavoitteena on yhdessä kehittää pedagogista toimintakulttuuria. Hankkeessa luodaan kouluille parempia edellytyksiä tarjota oppilaille ja opiskelijoille hyvät tulevaisuuden yhteiskunnassa tarvittavat ydintaidot. Näitä taitoja ovat mm. vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot, oppimaan oppimisen taidot, ajattelun taidot, tietoyhteiskuntataidot ja elämänhallinnan taidot.

Liisa-Pohjolainen__VIC4560_web_lev450

Liisa Pohjolainen
opetustoimen johtaja
Helsingin opetusvirasto

 

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaus kohteessa Helsingin opetussuunnitelmatyötä tehdään yhdessä

  1. Kari Uusikylä sanoo:

    Mitä mahtoi olla virheellinen tieto, jota kirjoitin?
    Mainitsin Accenturen ja Microsoftin Helsingin opetusviraston yhteistyökumppaneina.
    Nyt ne ovat jostain syystä hävinneet julkaisun ähdeluetelosta, vaikka
    tässä yhteistyöstä kerrotaan.

    On mielenkiintoista, että myös julkaisun nimi “Ilmiömäisiä
    tulevaisuusosaajia” on vaihdettu kritiikkini
    jälkeen neutraalimmaksi. Ehkä on huomattu,
    että oppilas on jotain muutakin kuin tulevaisuuden digiosaaja:
    Hän on ihminen.

Kommentointi on suljettu.