Hoplaxskolan – en något annorlunda skola

Många frågar sig hur en skola kan fungera när den ligger utspridd som den gör, med verksamhet på fem ställen. Mitt svar brukar vara att den fungerar rätt bra. Jag tror att den största orsaken till att sammanslagningen lyckades ligger i att vi gavs mycket tid för att jobba ihop oss. Ett femårigt pilotprojekt för fem inblandade skolor är antagligen ganska sällsynt, men här gjorde det susen. Jag vill ändå betona att modellen passar just hos oss och knappast som sådan kan föras över till andra skolor då en eventuell sammanslagning planeras.

Hoplaxskolan_logoHoplaxskolans första verksamhetsår som en enda skola pågår som bäst. På hösten ordnade vi en stor invigningsfest med 650 deltagare i gymnastiksalen. Det kändes högtidligt att samla de nästan 600 eleverna på en och samma plats. Följande gång vi alla träffas blir antagligen utomhus. Lågklasserna samarbetar tätt längs med året och har nyligen träffats både på en allsångsträff och under en gemensam vintersportdag i Hjortlandet. I dessa evenemang deltog alla våra elever från förskolan till årskurs 6.

En gemensam Hoplax-identitet

Vi jobbar på för att utforma en gemensam Hoplax-identitet, men ser det ändå som viktigt att varje hus har möjlighet att bevara viktiga traditioner. Därför vill vi gärna bevara de separata föräldraföreningarna och slår ännu inte ihop dem till en enda. Visst har det gjorts en hel del kompromissande på vägen, både i stort och i smått, men vi har kunnat konstatera att alla enheter på sitt eget sätt bidragit till de goda verksamhetsmodeller som kunnat spridas till övriga enheter och som nu är i användning.

Hoplaxskolan_piirroskevät2015

Jag tror att den största styrkan i en skola som vår ligger i ledningsstrukturen. Då tänker jag på de biträdande rektorerna som fungerar som platschefer. Hen är en närvarande och tillgänglig ledare som finns på plats alla dagar, får vardagen att rulla, leder möten och fattar diverse beslut kopplade till vardagen. Vid behov vänder sig personalen till mig med sina frågor och de biträdande rektorerna är i kontakt med mig så gott som dagligen. Dessa ledare bildar sedan tillsammans med mig skolans styrgrupp, som träffas varannan vecka för att diskutera Hoplaxskolans gemensamma frågor, fatta principiella beslut och dra upp riktlinjer. Vi är flera personer med stort ansvar för verksamheten, mycket kunnande och klara ansvarsområden och här skiljer vi oss något från en vanlig skola och dess ledningsgrupp.

Vi kommer allt längre i tänkandet att vi är en enda skola. Jag upplever ändå att vi kommit till en punkt då vi inte längre behöver prova nytt hela tiden, utan kan slappna av och värdesätta den fantastiska vardag som präglar vår skola. Kunnig och empatisk personal, artiga och vetgiriga elever, intresserade och samarbetsvilliga föräldrar – allt det här har vi hos oss – i Hoplaxskolan.

Mia-Föras-PöytäniemiMia Förars-Pöytäniemi
rektor
Hoplaxskolan

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.